Slide 2
Dieta - co tak naprawdę oznacza?

Dieta - co tak naprawdę oznacza?  

Calendar icon 07 stycznia 2021

Słyszysz „dieta”, myślisz – odchudzanie? Na myśl przychodzi Ci stosowanie dużych restrykcji kalorycznych, ograniczenie do minimum wszystkiego co smaczne, wyrzeczenia? Porzuć natychmiast takie myśli, gdyż mylnie rozumiesz to słowo.

W nauce o żywieniu człowieka dieta rozumiana jest jako sposób żywienia się danego człowieka o ustalonym doborze pokarmów pod względem jakości, ilości i urozmaicenia. W praktyce oznacza to, że każdy z nas realizuję dietę indywidualną dla siebie, wybierając określone produkty spożywcze zgodne ze swoimi upodobaniami. Nie zawsze jednak takie wybory są właściwe, nie zawsze odpowiednio dopasowane do potrzeb fizjologicznych organizmu i celu, jaki przed sobą stawiamy. Mówimy wówczas o niewłaściwym, niedoborowym zbilansowaniu diety, który w konsekwencji dłuższego stosowania może negatywnie wpłynąć na stan zdrowia i samopoczucia. „Być na diecie” nie oznacza tylko odchudzania się. Dieta może być lecznicza (np. lekkostrawna z chorobie wrzodowej), wysokoenergetyczna (przy niedoborze masy ciała), dla określonych grup społecznych (kobiety w ciąży, sportowcy, dzieci). Istotne jest, aby dopasować sposób żywienia do indywidualnych potrzeb własnego organizmu i planować żywienie tak, by dostarczać wszystkie niezbędne składniki odżywcze i energetyczne w odpowiednich ilościach i proporcjach, z uwzględnieniem wieku, płci, stanu fizjologicznego, stanu zdrowia, trybu życia, rodzaju wykonywanej pracy, aktywności fizycznej itp. Jeżeli takie warunki spełniasz planując swój jadłospis, realizujesz wówczas dietę zbilansowaną, pełnowartościową, racjonalną.

A o jakie składniki odżywcze i energetyczne chodzi? Organizm ludzki do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje kilkudziesięciu składników, do których zaliczyć można m.in.:

·         białko, a raczej jego cząstki elementarne, czyli aminokwasy (wyróżnić można dwadzieścia aminokwasów, z czego osiem jest uznawanych za niezbędne),

·         tłuszcz  (za niezbędny składnik diety uznaje się kwasy tłuszczowe wielonienasycone: linolowy i alfa-linolenowy, niemniej jednak również i inne lipidy powinny znaleźć się w diecie) ·         węglowodany (chociaż jesteśmy w stanie przetrwać nie jedząc węglowodanów w ogóle, to ich obecność w diecie może nieść za sobą szereg korzyści, o ile pochodzić będą one z odpowiednich źródeł),

·         witaminy,

·         składniki mineralne,

·         błonnik (błonnik nie jest składnikiem odżywczym, wpływa jednak pozytywnie na nasz organizm).

Źródłem wymienionych substancji jest spożywane na co dzień pożywienie, czyli - dieta. Organizm wymaga codziennego dowozu tych składników, a co istotne wymaga, by były dostarczane w odpowiednich dawkach. Sposób żywienia, który pokrywa zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze i energetyczne zapobiega niedoborom, a w dalszej konsekwencji rozwojowi wielu chorób przewlekłych jak otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia, układu pokarmowego, nowotwory i wiele innych.

Przyjrzyj się zatem swojej diecie. Czy posiłki, które planujesz są bogate odżywczo? Czy są urozmaicone? Czy dają Ci uczucie sytości? Czy czujesz się po nich dobrze, pełen energii? Czy Twój organizm dostaje to, czego mu trzeba, a Twoje samopoczucie i zdrowie jest ok?

Jestem Beata poznaj mnie bliżej

Dzięki zdobytej wiedzy z psychodietetyki i żywienia człowieka uczę jak osiągnąć zamierzony cel i utrzymać efekty. W moje Poradni Dietetycznej znajdziesz wsparcie dietetyczne i solidną dawkę motywacji. Nie tylko pomagam zmieniać nawyki żywieniowe i redukować zbędne kilogramy, ale również edukuję, wspólnie rozpoznajemy przyczyny niewłaściwego odżywiania się

Czytaj więcej

Zadzwoń, aby umówić się na wizytę

Gratulacje! Produkt został dodany do Twojego koszyka

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka

Ten produkt znajduje się obecnie w koszyku

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.