Zasady mądrego odchudzania

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 94
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
94

Jak Wasza forma po wakacjach? Planujecie wprowadzenie zmian w żywieniu, bo samopoczucie i sylwetka ucierpiały przez wakacyjne szaleństwa? Podpowiadam jak uniknąć błędów żywieniowych i mądrze rozpocząć odchudzanie:

 

1.    * Przygotuj organizm do diety – pierwszym etapem odchudzania powinno być oczyszczenie organizmu. Możesz je przeprowadzić, wprowadzając dni owocowo – warzywne lub płynne, co 3,4 dni przez pierwsze dwa tygodnie. Dzięki temu pozbędziesz się z organizmu zalegających toksyn, żołądek nieco się obkurczy i usuniesz zapas wody

2.     * Uzbrój się w cierpliwość – odchudzanie to proces wieloetapowy i rozłożony w czasie. Zastosuj zasadę małych kroków, stopniowo zmieniając swoje nawyki żywieniowe.

3.     * Zbilansuj dietę – zdrowa dieta składa się z różnorodnych produktów: owoców, warzyw, będących źródłem witamin i minerałów, nabiału i mięsa – źródła białka, produktów zbożowych, bogatych w węglowodany; tłuszczu. Bardzo ważny jest odpowiedni stosunek poszczególnych składników odżywczych, bilans posiłku.

4.     * Ogranicz rozsądnie kalorie - odchudzanie wiąże się z ograniczeniem wartości kalorycznej posiłków, tak by spalać ich więcej, niż się zjada. Jednak właściwą dla siebie ilość kalorii powinno się ustalić z dietetykiem. Mamy różne zapotrzebowanie w zależności od wieku, aktywności, rodzaju pracy. Każdy ma też własne tempo spalania i przekształcania pokarmu w energię. To wszystko należy uwzględnić, ustalając indywidualny program żywienia. I nigdy nie można zmniejszać energetyczności posiłków zbyt drastycznie. Kiedy liczba kalorii jest za mała, organizm spowalnia procesy metaboliczne – robi tak, żeby zaoszczędzić energię. Poza tym utrzymujący się zbyt długo niedobór kalorii sprawia, że organizm zaczyna pobierać energię z białka – zaczyna „zjadać” własne komórki (głównie mięśnie).

5.    * Myśl pozytywne - zanim rozpoczniesz walkę z kilogramami, zadaj sobie kilka pytań: dlaczego chcesz schudnąć? Czy chcesz jedynie wbić się w bikini i pokazać na plaży, czy też chodzi o trwały efekt, poprawę zdrowia i samopoczucia? Jak odchudzałaś się poprzednio? Dlaczego ci się nie udało? Za punkt wyjścia przyjmij jedno: cudownej diety nie ma! Poza tym niepotrzebne zapasy tłuszczu gromadziłaś przez wiele lat – nie stracisz tego w ciągu kilku tygodni. Dlatego żadne diety-cud nie sprawdzają się. Nawet jeśli pomogą zrzucić kilka kilogramów, nie utrzymasz długo efektu, jeśli po diecie wrócisz do dawnych nawyków żywieniowych. Najważniejsza w odchudzaniu jest zmiana w sposobie myślenia. Pierwszy krok do skutecznego odchudzania to pozytywne nastawienie i uświadomienie sobie, że naprawdę tego chcesz!

6.    * Jedz smacznie - dieta nie może polegać na umartwianiu się. Jeśli będziesz jadła rzeczy, które ci zupełnie nie odpowiadają, szybko się zniechęcisz. A przecież chodzi o to, by trwale zmienić styl odżywiania. Jedzenie to przyjemność, której nie musisz się pozbawiać. Naucz się przyrządzać potrawy tak, by ci smakowały.

7.     * Jedz mniej, a częściej - dzienna dawka kalorii powinna być rozłożona na kilka posiłków. Najlepiej jeśli będziesz jeść 4-5 razy w ciągu dnia, co 3 - 4 godziny. Unikniesz wtedy gwałtownego spadku glukozy we krwi (co zdarza się przy dłuższych przerwach) i tzw. wilczego głodu.

8.     * Zwiększ aktywność fizyczną - regularny ruch nie tylko przyśpieszy spalanie kalorii, ale też wpłynie na twoje samopoczucie.

9.      * Ustabilizuj wagę - odchudzanie to połowa sukcesu. Drugie wyzwanie to utrzymanie niższej wagi po zakończeniu diety. Dlatego tak ważne jest powolne wychodzenie z niej, najlepiej pod okiem dietetyka, który dokładnie omówi jak ów proces powinien przebiegać i jak go przeprowadzić.

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest niedziela, 16 grudzień 2018
Go to top