Zasady bezpiecznego grillowania - czyli co Ty wiesz o grillu?

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 147
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
147

Wraz z nadejściem wiosny rozpoczął się sezon na grillowanie. Majówka, urlopy, wakacje itp. to okazja do rozpalenia grilla i biesiady na świeżym powietrzu. Potrawy z rusztu cenione są za smak, szybkość ich przygotowania, zaś biesiadujący celebrują czas spędzany przy grillu z rodziną i przyjaciółmi. Czy w tak miłej atmosferze ktoś zastanawia się nad bezpieczeństwem spożywanej żywności?

 

Ciemna strona grillowania

Problemem, który pojawia się podczas przygotowywania potraw z grilla są substancje, powstające na skutek procesu spalania oraz dym. Do substancji tych zaliczamy: aminy heterocykliczne HCA, nitrozaminy, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne WWA czy akrylamid. Są to jedne z najbardziej aktywnych czynników rakotwórczych, z jakimi człowiek styka się w żywności. Tłuszcz kapiący z mięsa na rozgrzane węgle generuje charakterystyczny, aromatyczny dym, pełen toksycznych związków, które przenikają nie tylko do mięsa, ale także do naszych płuc.

Jak grillować bezpiecznie?

·         Pamiętaj o zasadach higieny (myj ręce przed, w trakcie i po przygotowaniu żywności)

·         Oczyść ruszt z pozostałości po wcześniejszym użytkowaniu (stary brud zawiera toksyczne substancje)

·         Rozpałka – najlepiej węgiel drzewny, w żadnym razie nie czasopisma, gazety, tektura itp.

·         Do grillowania używamy chudych produktów mięsnych wcześniej zamarynowanych. Marynata nie tylko nadaje smak i aromat potrawie, ale przede wszystkim redukuje ilość formowanych związków rakotwórczych nawet o 90%, tworząc barierę ochronną.

·         Koniecznie pamiętaj o dodatkach w postaci owoców i warzyw (zawierają antyoksydanty niwelujące działanie wolnych rodników, powstających podczas grillowania)

·         Nie używaj gotowej chemicznej podpałki do rozpalenia grilla! Generuje ona duże ilości sadzy i szkodliwych substancji.

·         Aby ograniczyć lub wykluczyć kapanie wytapianego tłuszczu do ognia (wytworzony wówczas dym zawiera bardzo niebezpieczne WWA, nadtlenki itp., które przedostają się do grillowanej potrawy) używaj odpowiedniego rusztu zawierającego rynienki, którymi wytopiony tłuszcz będzie spływał do oddzielnego pojemnika.

·         Nie używaj aluminiowych tacek czy folii aluminiowej!!! Podgrzewania aluminium, przenikające do potrawy prowadzi do magazynowania się go w naszych kościach i mózgu, powodując liczne skutki uboczne, w tym m.in. chorobę Alzheimera, osteoporozę.

·         Nie grilluj gotowców! Często jest to mięso drugiego gatunku, ze zwrotów zalegających w magazynach. „Sos” to mieszanka sztucznych aromatów, mających na celu zamaskować nieświeżość mięsa. Ponadto ich podgrzanie powoduje wydzielanie szkodliwych dla zdrowia substancji.

·         Nie piecz potraw na grillu zbyt długo. Powoduje to, że potrawy są ciężkostrawne, mają znikome wartości odżywcze, a w zbyt zwęglonych częściach nagromadzone są szkodliwe dla zdrowia substancje

·         Nie wolno grillować produktów zamrożonych, ponieważ nim zdążą się ugrillować, dojdzie do zwęglenia ich powierzchni, a środek pozostanie surowy

·         Grillowanie powinno być OKAZJONALNYM sposobem przyrządzania potraw, a nie rytuałem.

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest niedziela, 16 grudzień 2018
Go to top