Witaminy kluczem do zdrowej i pięknej cery

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 451
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
451

Skóra jest odzwierciedleniem naszego stanu zdrowia i sposobu w jaki się odżywiamy. Pojawiające się zmiany skórne bardzo często świadczą o różnych niedoborach lub też nadmiarach witaminowych. W tabeli przedstawiono wpływ witamin rozpuszczalnych w tłuszczach na skórę i ich źródła w pożywieniu.

 

Witamina

Wpływ witaminy na skórę

Źródła witaminy w pożywieniu

Suplementacja

A

poprawia regenerację naskórka, zatrzymuje wodę w skórze, nadaje jej gładkość, jędrność i elastyczność, zapobiega zmarszczkom i wiotczeniu skóry oraz opóźnia procesy starzenia się skóry, poprzez stymulację syntezy kolagenu I, III i IV. Pomaga usuwać przebarwienia i plamy starcze na skórze, wybiela piegi i plamy posłoneczne, leczy trądzik, łuszczycę, czyraczność, owrzodzenia, reguluje proces keratynizacji i odnawia warstwy żywe naskórka, przyspiesza gojenie się ran i ułatwia leczenie oparzeń słonecznych, chroni skórę przed promieniowaniem UV oraz wolnymi rodnikami

produkty pochodzenia zwierzęcego, największe jej ilości znajdują się w tłuszczach rybich (tranie), wątrobie, pełnotłustym mleku, maśle, śmietanie, serach, żółtkach jaj oraz w margarynach wzbogacanych w tę witaminę

należy przyjmować z pożywieniem, ponieważ tłuszcz ułatwia wchłanianie; - witamina A poprawia wchłanianie żelaza zawartego w pożywieniu; - witamina E oraz cynk ułatwiają wykorzystanie witaminy A przez organizm; - beta-karoten chroni witaminę C przed utlenianiem

D

zwiększa napięcie naskórka i reguluje jego złuszczanie, przyspiesza metabolizm i regenerację ran. Działa przeciwzapalnie, wzmacnia układ immunologiczny skóry, zapobiega łysieniu, łuszczycy, łojotokowi oraz parodontozie. Ponadto wzmacnia łamliwe paznokcie. Zmniejszenie ryzyko wystąpienia chorób skórnych u osób zdrowych oraz z AZS (atopowe zapalenie skóry).

W produktach spożywczych występuje w niewielkich ilościach: jaja, masło, sery, mleko, tłuszcze rybie oraz ssaków morskich. Ok. 80% tej witaminy organizm czerpie z syntezy skórnej.

wystawianie twarzy, rąk i nóg na słońce przynajmniej na 10-15 minut 2-3 razy w tygodniu; - najbardziej przyswajalna jest z witaminami A, C, choliną, związkami wapnia i fosforu .

E

 chroni skórę przed promieniowaniem UV, immunosupresją, rumieniem, uszkodzeniem DNA i wolnymi rodnikami, hamuje procesy starzenia, wygładza, nawilża i uelastycznia skórę, bierze udział w przyspieszeniu tworzenia się kolagenu i elastyny, zwiększa zdolność wiązania wody przez skórę i zmniejsza tworzenie się blizn, przyspiesza leczenie oparzeń oraz gojenie się ran i skaleczeń. Zmniejsza plamy starcze i przebarwienia. Zapobiega powstawaniu podrażnień. Wspomaga leczenie trądziku, grzybicy, AZS, ostudy, kontaktowego zapalenia skóry i łojotokowego zapalenia skóry, poprawia ukrwienie skóry, odżywia i dotlenia ją, chroni płaszcz wodnolipidowy naskórka oraz wzmacnia tkankę łączną, działa przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo.

Oleje roślinne, zwłaszcza słonecznikowy, margaryny wzbogacane w ten składnik, kiełki, zarodki, produkty zbożowe – gruboziarniste, warzywa liściaste np. zielona pietruszka, szpinak, sałata. Oraz w produktach pochodzenia zwierzęcego: jaja, masło, pełne mleko i przetwory mleczne

witamina E najlepiej działa z witaminą C przeciw chorobie wieńcowej i zapobiega niektórym nowotworom

K

wzmacnia naczynia krwionośne, pomaga leczyć siniaki, rumień i teleangiektazje, zapobiega krwawieniom z popękanych naczynek krwionośnych, ułatwia wchłanianie wylewów podskórnych, łagodzi zaczerwienienia i podrażnienia skóry, rozjaśnia i regeneruje zniszczoną przez słońce cerę. Poprawia koloryt skóry zaczerwienionej z teleangiektazjami.

Szpinak, sałata, kalafior, kapusta, brukselka, herbata zielona, groszek zielony, fasola, pomidory, marchew, ziemniaki, pieczywo, orzechy włoskie. W produktach zwierzęcych występuje w niewielkich ilościach

powinna być przyjmowana w czasie posiłków, aby organizm lepiej ją wchłaniał

 

Działanie poszczególnych witamin na problemy/schorzenia skórne:

·         cellulit D

·         rozstępy, blizny A, E

·         przebarwienia A, E

·         trądzik, łojotok A, D, E

·         alergie D

·         pielęgnacja i choroby włosów A, D, E

·         łupież D

·         teleangiektazje K

·         łuszczyca A, D

·         grzybica E

·         czyraczność, owrzodzenia A

Działanie poszczególnych witamin na pielęgnację skóry:

·         nawilżające A, E

·         antyoksydacyjne A, E

·         rozjaśniające A, E, K

·         przeciwłojotokowe A, D, E

·         regenerujące A, D, E, K

·         przeciwstarzeniowe A, E

·         wzmacniające naczynka krwionośne K

·         przeciwzapalne D, E

Działanie poszczególnych witamin na pielęgnację różnych rodzajów skóry:

·         normalna A, E

·         sucha A, E

·         tłusta A, D, E

·         mieszana A, D

·         dojrzała A, E

·         wrażliwa A, D, E

·         naczyniowa E, K

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest niedziela, 16 grudzień 2018
Go to top