Racjonalne odchudzanie vs dieta cud

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 463
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
463

W obecnych czasach, bez wątpienia, na topie jest zdrowy styl życia. Obserwuje się duże zainteresowanie prawidłowym odżywianiem nie tylko w wielu krajach europejskich, ale również w Polsce. Z tego względu  w ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele różnych diet – mniej lub bardziej kontrowersyjnych. Króluje opinia, że istnieje „dieta cud”, która ma sprawić, by w zawrotnym tempie osoba ją stosująca straciła niepożądane kilogramy. Bardzo często pacjenci jako kurację pierwszego rzutu stosują coraz dziwniejsze diety, które nie są poparte badaniami, przy czym nie są świadomi konsekwencji zdrowotnych ich stosowania.

 

Prawidłowo skomponowana dieta jest podstawą leczenia otyłości i nadwagi. Polega na zachowaniu proporcji w spożyciu składników pokarmowych oraz na ograniczeniu energii dostarczanej wraz z pożywieniem. Racjonalizacja diety i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, których celem ma być przeciwdziałanie chorobom, takim jak m.in zaburzenia metaboliczne, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca  czy choroby układu sercowo – naczyniowego może zakończyć się pożądaną i długotrwałą redukcją masy ciała pod nadzorem  specjalisty. Dieta osób borykających się z nadwagą i otyłością powinna być zmodyfikowana pod kątem spożycia kalorii w dziennej racji pokarmowej. Wytyczne żywieniowe diety niskoenergetycznej charakteryzują się podażą kalorii na poziomie 1000 – 1500 kcal/dzień, obejmują redukcję białka, które powinno dostarczyć z dietą 22% energii, tłuszczu do 26%, zaś węglowodany powinny stanowić 52% podaży energii. Według Europejskiej Rady Informacji o Żywności (European Food Information Council) minimalna ilość białka dostarczonego wraz z dietą odchudzającą powinna wynosić 50g, tłuszczu 7g. Dzienne spożycie kaloryczne w stosunku do zapotrzebowania organizmu zmniejsza się o 1000 kcal, co pozwala na oszacowanie redukcji masy ciała o 0,5 – 1 kg na tydzień. Za cel terapii należy uznać 10-procentowy ubytek masy ciała w okresie 6 miesięcy. Koniecznie należy tu zwrócić uwagę, że każdy pacjent ma indywidualne zapotrzebowanie energetyczne, które może być determinowane wieloma czynnikami, takimi jak: płeć, wiek, wzrost, masa ciała, aktywność fizyczna, co jest niepodważalnym argumentem, iż dieta powinna być przygotowywana indywidualnie dla każdego pacjenta. Zalecane jest spożycie większych ilości wody, aby uzupełnić jej braki. Jadłospis osoby, która zdecydowała się na dietę odchudzającą powinien być tak skonstruowany, aby w dziennej racji pokarmowej znajdowały się możliwie wszystkie grupy produktów żywieniowych, które zapobiegają niedoborom. Struktura posiłków, jak również odpowiednia częstość i regularność ich spożywania powinny być stałe. Redukcja, aby była skuteczna musi być połączona z aktywnością fizyczną, która wspomaga odchudzanie, a później pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Jej intensywność zależy od zapotrzebowania energetycznego każdego ludzkiego organizmu, a jej dobór powinien być indywidualny. Systematyczne uprawianie ćwiczeń fizycznych poprzez zwiększenie wydatku energetycznego pozwala obniżyć nie tylko masę ciała, ale niesie ze sobą również wiele korzystnych zmian w organizmie człowieka. Dietę niskoenergetyczną można uznać za bezpieczną i skuteczną, jeśli stosuje się ją zgodnie z wytycznymi i pod opieką specjalisty.

Problematyka odchudzania wymaga podejścia wielokierunkowego. Tymczasem wiele osób próbuje wychodzić z opresji nadwagi tylko przy pomocy jednej, wybranej drogi – najczęściej albo decyduje się na uprawianie ćwiczeń, albo sięga do drastycznych rozwiązań dietetycznych. Każdego dnia, różne kolorowe czasopisma prezentują setki diet – cud. Wszystkie są cudownym środkiem na schudnięcie, ale czy te metody na pewno są skutecznym sposobem na trwałe utrzymanie wymarzonej wagi?

Odchudzanie to ubytek tkanki tłuszczowej organizmu na skutek dostarczenia mu mniejszej ilości kalorii, niż wynosi jego dzienne zapotrzebowanie. Na diecie organizm ludzki czerpie energię, potrzebną mu do normlanego funkcjonowania ze spalania zapasów zgromadzonych w postaci tłuszczu. Niezwykle skuteczne i najbardziej korzystne jest powolne tracenie tkanki tłuszczowej. To do nas należy decyzja, czy chcemy chudnąć szybciej kosztem większych wyrzeczeń dietetycznych, narażając się nieświadomie na niedobory witamin, składników mineralnych itp., czy wolniej i skuteczniej przy mniejszych ograniczeniach kalorycznych. Na początku stosowania diet odchudzających masa ciała szybko się obniża w wyniku utraty nie tylko tkanki tłuszczowej, ale również zużyciu zapasów glikogenu wewnątrzustrojowego związanego z wodą. Później utrata wody ulega zmniejszeniu, a redukcja masy ciała staje się wolniejsza. Wiele osób w takim momencie poddaje się rezygnując z diety, uważając ją za nieskuteczną. Tymczasem nie należy rezygnować, za to warto uzbroić się w cierpliwość. Poddanie się w tym momencie jest najgorszym postępowaniem, ponieważ spektakularne spadki wagi to odchudzanie niezdrowe, niebezpieczne i gwarantujące efekt jo-jo, wiąże się często z ubytkiem mięśni i wody. Redukcja opiera się nie tylko na zmianach wagowych, a głównie zmianach w parametrach ciała, przyzwyczajaniu organizmu do stopniowych zmian mechanizmów biologicznych wymagających czasu, cierpliwości. Właśnie to gwarantuje trwałe zmiany. Odchudzając się samodzielnie – bezkrytycznie stosując diety znalezione w Internecie, czasopismach bez żadnego przygotowania, specjalistycznego poradnictwa narażamy siebie na duże niebezpieczeństwo. Wiele osób chcąc jak najszybciej pozbyć się nadmiernych kilogramów szybko traci kontrolę nad tym co je, ile je. Głodówki, dość często praktykowane nie przynoszą dobrych rezultatów. Skutek jest wręcz odwrotny, bo przez wielokrotne próby głodzenia organizm przestraja się i w pewnym sensie uodparnia się na takie metody odchudzania. Diety restrykcyjne prowadzą do niedoborów składników odżywczych i budulcowych oraz do zachwiania metabolizmu. Pogorszeniu w pierwszej kolejności ulegają kondycja włosów, paznokci i skóry, z których to tkanek organizm czerpie zapasy do ważniejszych procesów metabolicznych. Dochodzi do zwolnienia podstawowej przemiany materii, skutkiem czego jest senność, ospałość, problem z koncentracją, całkowity lub częściowy brak energii. Długotrwałe niedobory przyczyniają się do pogorszenia zdrowia fizycznego, psychicznego oraz wyglądu. Większość ludzi otyłych pomimo ograniczenia jedzenia wciąż przybiera na wadze, a to dlatego, że zła jakość pokarmu zjadanego w niewielkich ilościach zmusza ich organizm do wiecznej walki o zmagazynowanie każdej zjedzonej kalorii. Próby odchudzania z wykorzystaniem różnych diet przypominają wstrzymanie oddechu. Takie postępowanie jest możliwe tylko przez określony i bardzo krótki czas. Potem trzeba zaczerpnąć powietrza.

Problem z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała mają kobiety, mężczyźni, ludzie młodzi i starsi. Każdego dnia wiele osób postanawia zredukować swoją wagę. Może i Ty należysz do nich? Niestety, podejmowane próby zwykle kończą się niepowodzeniem, zniechęceniem i frustracją. Walka z nadwagą nie jest łatwa, a dodatkowo utrudniają ją błędne informacje na temat tego, co sprzyja, a co utrudnia odchudzanie. Moda na szczupłą sylwetkę powoduje, że bez wgłębienia się w temat zdrowego żywienia sięgamy po coraz to nowsze, dziwniejsze diety. Bezkrytycznie wierzymy, że istnieją genialne metody, które w bardzo krótkim czasie pomogą pozbyć się nadmiaru kilogramów. Nie zastanawiamy się nad ich konsekwencjami, ani nad często absurdalnymi teoriami głoszonymi przez ich autorów. 

 

Specjaliści od żywienia zgodnie twierdza, że odchudzanie będzie zdrowe i skuteczne, pod warunkiem, że całkowicie zmienimy swój dotychczasowy sposób żywienia i dostosujemy  go do potrzeb naszego organizmu. Odpowiednio zbilansowana i racjonalna dieta pod okiem dietetyka, połączona z aktywnością fizyczną będzie skuteczna, jeśli po jej zakończeniu pozostaniemy przy zdrowych nawykach żywieniowych.

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest wtorek, 23 październik 2018
Go to top