Probiotyki i prebiotyki - właściwości i zastosowanie

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 447
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
447

Jak donoszą najnowsze badania ze świata biologii i mikrobiologii niektóre szczepy bakterii mogą wpływać korzystnie na organizm ludzki, poprzez odbudowę mikroflory jelitowej, będącej naszą „wewnętrzną barierą zdrowotną”. Nasz mikrobiom odrywa kluczową role w wielu procesach życiowych, od narodzin, aż do wieku starczego.

 

Dr n. med. Paweł Grzesiowski twierdzi, iż kluczową role dla naszego zdrowia odrywa pierwsza kolonizacja noworodka, tuż po narodzeniu. Noworodek urodzony w sposób naturalny - drogami rodnymi, przy porodzie kolonizuje się z bakteriami matki, zaś dziecko urodzone poprzez cesarskie cięcie pierwszą kolonizacje odbywa poprzez kontakt z bakteriami szpitalnymi np. z fartucha lekarza itp. Jak donoszą najnowsze badania naukowe dzieci rodzone poprzez cesarskie ciecie mają dwukrotnie większe predyspozycję do otyłości, także częściej chorują. To samo odnosi się do dzieci, oraz osób dorosłych, które w pierwszy latach przyjmowały antybiotyki, wyniszczające doszczętnie mikroflorę jelitowa na okres od 1 do 4 lat.

Badania naukowe donoszą, iż obecnie 98% populacji Polskiej ma zaburzoną mikroflorę jelitowa. Fizjologicznie, wraz z wiekiem takie zaburzenia występują samoczynnie, poziom i ilości bakterii wywierających dobroczynny wpływ na nasz organizm maleje. Brak tych bakterii i istnienie tylko chorobotwórczych bakterii świadczy o apoptozie ludzkiego organizmu - będącego naturalnym procesem zaprogramowanej śmierci komórki w organizmie wielokomórkowym.

Badania naukowe potwierdzają zatem, iż stan mikrobiomu naszego organizmu odgrywa niezwykle istotna role. Stąd też lekarze w czasie antybiotykoterapii zalecają probiotykoterapię. Mikrobiolodzy zalecają nawet okresowe np. trzymiesięczne stosowanie pre- i probiotyków. Również dietetycy zalecają profilaktyczne stosowanie probiotyków, w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia oraz wspierania walki z nadwaga bądź otyłością. Badania naukowe wykazują korelację pomiędzy otyłością, a stanem mikroflory jelitowej, przedstawiając pozytywne skutki stosowania probiotyków u osób otyłych, obserwując znaczny ubytek masy ciała.

Dowodem tego stwierdzenia są m.in. badania przeprowadzone na myszach: „stosowanie probiotyków zawierających Lactobacillus i Bifidobacterium lactis u myszy otyłych z mutacją genetyczną lub otyłością indukowaną dietą modyfikowało skład mikroflory jelitowej – efektem było obniżenie aktywnośći układu endokanabinoidowego w jelicie oraz tkance tłuszczowej: zmniejszenie poboru pokarmu, redukcja stanu zapalnego, hamowanie/rewers insulinooporności”.

Kolejnym dowodem jest 12 tygodniowe badanie polegające na suplementacji szczepu bakterii Lactobacillus Gasperi SBT2055, które w porównaniu z placebo spowodowało: „istotny ubytek masy ciała, zmniejszenie zawartości w organizmie tkanki tłuszczowej podskórnej i trzewnej”.

Aby probiotykoterapia przyniosła oczekiwane efekty istotny jest dobór odpowiedniego probiotyku, czyli takiego który spełnia kluczowe kryteria: uszczelnianie bariery jelitowej, redukcja stanu zapalnego, poprawia insulinowrażliwości, poprawa gospodarki cukrowej organizmu, przywracanie prawidłowości pozyskiwania energii z pożywienia, poprawa motoryki przewodu pokarmowego, obniżanie poziomu leptyny w surowicy.

Czym są właściwie „probiotyki”?

Terminu „probiotyk” użyto po raz pierwszy w latach 60 XX wieku do określenia substancji wydzielanych przez mikroorganizmy, które mają zdolność stymulowania wzrostu innych mikroorganizmów, jako pojęcie przeciwstawne względem antybiotyku. Według ekspertów FAO probiotyki to produkty zawierające żywe mikroorganizmy, które dostarczane w odpowiednich ilościach – 106 cfu/cm3 – wywierają korzystny efekt zdrowotny na organizm gospodarza. Są to bakterie sklasyfikowane według określonych rodzajów, gatunków i szczepów. Większość produktów probiotycznych zawiera bakterie kwasu mlekowego z rodzaju Lactobacillus lub Bifidobacterium, ale do szczepów bakterii probiotycznych zaliczane są także inne gatunki, takie jak Escherichia, Enterococcus, Bacillus. Do probiotyków zaliczany jest także drożdżak –  Saccharomyces boulardii – będący jednym ze szczepów Saccharomyces cerevisiae . Mimo przyjętej definicji naukowej brak jest prawnej regulacji terminu „probiotyk”, czego wynikiem jest nadużywanie tego pojęcia w celach komercyjnych, nawet jeżeli dany produkt nie spełnia wymagań określonych przez definicję naukową. Każdy szczep probiotyczny, zanim zostanie wykorzystany do produkcji żywności probiotycznej, musi zostać uprzednio wyizolowany oraz zidentyfikowany za pomocą odpowiednich testów biochemicznych i  genetycznych. Ostatnim i  najważniejszym etapem jest wykazanie jego korzystnego wpływu i bezpieczeństwa na zdrowie konsumentów. Jak dotąd zaledwie kilka gatunków bakterii spełnia kryteria szczepów probiotycznych. Zaliczają się do nich: Lactobacillus johnsoni La1, Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus casei Shirato, Lactobacillus acidophilus NCFB 1487 i Bifidobacterium lactis Bb 12, a z grzybów Sacharomyces boulardii.

Znaczenie pre – i probiotyków

Bakterie te są naturalnymi mieszkańcami układu pokarmowego człowieka. W jelicie grubym osób dorosłych można wyodrębnić ponad 400 różnych szczepów bakteryjnych. Kolonizacja jelita zaczyna się w okresie noworodkowym, o czym była mowa wcześniej i trwa przez całe życie, wykazując charakterystyczne dla wieku zmiany . Na skład mikroflory jelita ma wpływ wiele czynników. W przypadku niemowląt znaczącą rolę odgrywa fakt karmienia piersią. Dziecko wraz z mlekiem matki otrzymuje oligosacharydy, które są prebiotykami stymulującymi rozwój korzystnych z punktu widzenia zdrowotnego szczepów bakteryjnych w jego jelicie.

Przy wyborze odpowiedniego pre- i probiotyku powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Często jakość i skład preparatu probiotycznego deklarowany przez producenta nie spełnia określonych kryteriów. W Polskich probiotykach znajdowano min. : florę patogenną, brak deklarowanych szczepów probiotycznych, znacznie zmniejszoną liczbę bakterii, brak prawidłowej informacji na opakowaniu.  Ważną informacją jest także prawidłowe stosowanie probiotyku, najlepiej podawać go razem z posiłkiem, spożywać bezpośrednio po przyrządzeniu (w proszku) oraz z zimną wodą.

 

 

 

 

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest wtorek, 23 październik 2018
Go to top