Postanowienia noworoczne, czyli jak planować, by zrealizować?

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 105
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
105

Nowy Rok to nowe nadzieje i przeświadczenie, że można wszystko zacząć od nowa. Większość z nas zatem robi postanowienia noworoczne. Niestety, jak wskazują statystyki, jedynie 8% osób osiągnie sukces na tym polu. Dlaczego tak się dzieje i jak z sukcesem zrealizować chociażby te dotyczące odchudzania?

 

Koniec roku to tradycyjnie czas podsumowań i planowania. Jak pokazują badania, w tym okresie jesteśmy o wiele bardziej zmotywowani, niż np. miesiąc wcześniej. Lubimy planować takie zmiany w naszym życiu, jak zwiększenie aktywności fizycznej, redukcję wagi czy zmiany dotyczące wszelkiego rodzaju nawyków. Jest to właściwe podejście, bo zaplanowane zmiany mają aż 10-krotnie większą szansę na powodzenie niż te, których nie zaplanujemy. Dodatkowo planowaniu w tym, a nie innym okresie sprzyja to, że wokół nas wszyscy robią takie postanowienia i głośno o tym opowiadają. Jednakże, o ile z planowaniem na ogół nie mamy problemów, to z realizacją postanowień tak. Winowajcą takiego stanu rzeczy jest wiele czynników. Pierwszym z nich jest niedostateczny poziom motywacji. Motywacja, która towarzyszy od okresu świątecznego bardzo szybko słabnie i nie wystarczy, by wdrożyć program zmian. Drugim czynnikiem jest nieumiejętne formułowanie postanowień noworocznych, które przede wszystkim przejawia się stawianiem przed sobą niemożliwych do osiągnięcia celów.

Jak zatem planować, by cele zrealizować?

·         działać teraz – nie „od poniedziałku”, „od Nowego Roku” tylko teraz! Nie pozwólmy opaść motywacji!

·         przygotować się – jeżeli decyzja o odchudzaniu zapadła na początek warto zrewidować zasoby żywnościowe w kuchni, wyrzucić ze swojego życia produkty, dostarczające „pustych kalorii”, dania gotowe, przetworzone itp. Ich miejsce powinno zająć zdrowe, bogate w wartości odżywcze jedzenie

·         nagradzać się za małe sukcesy – obiecaną sobie wcześniej nagrodą w postaci np. wizyty u kosmetyczki, w spa, książką itp. Nigdy jedzeniem!

·         stawiać małe kroki – małe cele, prowadzące do celu głównego. Podkręca to motywację.

·         dopingować swoją motywację – należy dbać o to, by utrzymywać motywację na odpowiednim poziomie. Bądź w stałym kontakcie ze swoim dietetykiem, który nie tylko rozpisze zbilansowany jadłospis oraz przekaże niezbędne informacje, ale w razie słabości wesprze, porozmawia, doda skrzydeł. Nie przerywaj planów żywieniowych, bo „wyjazd, impreza, spróbuję sam/a sobie teraz poradzić, wolę kontakt tylko bezpośredni, nie zrealizowałam całego jadłospisu i chcę sobie coś powtórzyć…”  - wszystkie temu podobne tłumaczenia to niestety, skazywanie dotychczasowo wypracowanych efektów na porażkę.

·         pamiętać o aktywności fizycznej

Podsumowując – chęci to pierwszy krok do podjęcia decyzji. Decyzja zaś wymaga odwagi, która jest cechą ludzi sukcesu.

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest wtorek, 18 czerwiec 2019

Godziny pracy Poradni

Obecnie - zapisy i prowadzenie Pacjentów tylko online.
Szczegóły w zakładce Cennik plan online lub pod nr telefonu 732 923 718

 

 

Go to top
Obecnie - zapisy i prowadzenie Pacjentów tylko online. Szczegóły w zakładce Cennik plan online lub pod nr telefonu 732 923 718     Przejdź