Jak wspomagać odporność?

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 356
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
356

W okresie jesienno-zimowym znacznie bardziej jesteśmy narażeni na różnego rodzaju infekcje i tym samym częściej chorujemy. W tym czasie dla naszego organizmu niezwykle ważna jest właściwie zestawiona dieta; bogata w witaminy, składniki mineralne i makroskładniki, która wspomoże ochronę przed wirusami i zarazkami.

 

Ważnym, ze względu na budowanie odporności, składnikiem mineralnym jest cynk, znajdujący się w: pestkach dyni, oleju z pestek dyni, produktach z pełnego ziarna tj. pieczywo razowe, chleb Graham, brązowy ryż, kasza gryczana, pełnoziarnisty makaron, płatki owsiane, a także w rybach morskich, owocach morza i przetworach rybnych. Te produkty bogate są także w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które również stanowią źródło ważnych dla odporności składników. Kwasy te (NNKT) powodują wzrost namnażania prostaglandyn – pobudzających układ odpornościowy do działania. Stąd też częściej (przez cały rok) powinniśmy sięgać po ryby morskie jak: łosoś, makrela, szprotka, sardynka, śledź oraz oleje roślinne, zwłaszcza olej rzepakowy, lniany i sezamowy.

W naszej diecie nie powinno także zabraknąć selenu, znajdującego się w rybach, owocach morza i orzechach. Ma on ogromne znaczenie dla właściwego funkcjonowania układu immunologicznego, poprzez zwiększenie liczby przeciwciał oraz hamowanie namnażania drobnoustrojów chorobotwórczych.

Istotna rolę w budowaniu odporności odgrywa żelazo, które możemy uzupełnić poprzez spożywanie podrobów; wątróbki, chudego czerwonego mięsa, jaj, kaszy jęczmiennej oraz gryczanej. Można także poprawić przyswajalność żelaza z produktów pochodzenia roślinnego, poprzez spożywanie ich razem z bogatymi w witaminę C warzywami i owocami.

Witamina C także wspomaga układ immunologiczny powodując pobudzenie syntezy komórek odpornościowych. W okresie przeziębień warto zatem sięgnąć po kiszone ogórki, kiszoną kapustę, oraz pamiętać o codziennej porcji owoców. Witamina C tak jak witamina A powinna być stałym składnikiem zdrowej diety. Witamina A wpływa na wzrost wytwarzania ciał odpornościowych we krwi. Bogatym źródłem tej witaminy będą żółte, pomarańczowe i czerwone warzywa i owoce, tj. marchew, czerwona papryka, dynia, czy morela.

Należy także zadbać i wzmocnić naszą wewnętrzną barierę, czyli florę jelitową, która w znacznej mierze odpowiada za szybką reakcję na tworzące się procesy zapalne oraz wspomaga walkę z chorobą. Powinno się regularnie-codziennie spożywać produkty zawierające bakterie kwasu mlekowego tj., mleczne napoje fermentowane: jogurty naturalne, kefiry, maślanki, a także kiszoną kapustę i ogórki.

 

W okresie panujących przeziębień bardzo przydatne są także czosnek i cebula ze względu na wysoką zawartość allicyny, która hamuje rozwój patogennych bakterii, wirusów i grzybów.

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest czwartek, 19 lipiec 2018

Godziny pracy Poradni

poniedziałek, wtorek, środa, czwartek: 14.00 - 17.00

piątek:  nieczynne


Rejestracja telefoniczna pod nr 732 923 718 w godzinach pracy Poradni.

 

Go to top