Jaja - wielkanocnym symbolem

  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Wyświetleń: 226
  • Komentarzy: 0
  • Drukuj
226

 

Jajka towarzyszą człowiekowi od początku jego istnienia. Stanowią symbol Wielkanocnego stołu. Jak mówi stare łacińskie przysłowie Omne vivum ex ovo. (łac.) – Wszystko, co żyje, powstaje z jaja, tak więc jajko wielkanocne jest znakiem nowego życia, przezwyciężeniem śmierci.

 

Prócz tego, że jaja są wygodne w przyrządzeniu i smaczne, to cieszą się bogatym źródłem wielu substancji odżywczych. Przede wszystkim są źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. A co najważniejsze są jedynym produktem spożywczym, który zawiera wszystkie niezbędne dziewięć aminokwasów egzogennych, których organizm człowieka nie potrafi sam wytworzyć, dlatego muszą być dostarczone z pokarmem. Jajko składa się z 58% białka, 30% żółtka, 11%  skorupy i 1% błon podskorupnych. W białku  znajdują się liczne składniki tj. lizozym, cystatyna, awidyna i owotransferyna, które stanowią naturalną barierę ochronną treści jaja. Żółtko natomiast stanowi doskonałe źródło kwasu arachidonowego i dokozaheksaenowego, który jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju ośrodkowego układu nerwowego niemowląt. Znajduję się tu także lecytyna, która bierze udział w tworzeniu i prawidłowym funkcjonowaniu ścian komórkowych oraz cholina, biorąca udział w procesach poznawczych mózgu. Kolejnym atutem żółtka są występujące w nim barwniki: ksantofil, luteina i zeaksantyna. Ksantofil pełni funkcję przeciwutleniaczy. Luteina i zeaksantyna zmniejszają ryzyko zachorowania na zaćmę i zwyrodnienie plamki związanej z wiekiem.

Jajko to skarbnica witamin i minerałów. Zawiera szczególnie dużo witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D i E. Witaminy A i D stoją na straży prawidłowego funkcjonowania kości i skóry, zaś E opóźnia proces starzenia się. Znajdują się tu również witaminy z grupy B, które poprawiają przebieg procesu metabolicznego. Jajko zawiera także kwas foliowy, który redukuje ryzyko rozwoju wad cewy nerkowej w trakcie rozwoju płodowego, a także może zmniejszyć ryzyko choroby sercowo – naczyniowej. Wśród minerałów znajdziemy m.in. potas, wapń, żelazo, selen, fosfor, cynk, sód.

 

Niestety jajko pomimo bogatego składu oraz pozytywnych korzyści zdrowotnych nie do końca cieszy się dobrą opinią. Dlaczego? - Ze względu na to, że jedno jajko kumuluje w sobie około 220 mg cholesterolu. Tak, zgadza się – jajka zawierają cholesterol, jednak jego poziom w żyłach tylko w niewielkim stopniu zależy od tego ile go zjemy. Zawartość cholesterolu we krwi człowieka zależy również od takich czynników jak: geny, płeć, wiek, waga, aktywność fizyczna, a także choroby. Należy również podkreślić, że 80 % cholesterolu produkujemy sami w wątrobie, skórze, jelitach.

Badania dostarczają dowodów na obalenie mitu, dotyczącego jaj i "złego cholesterolu". Jajko zawiera cholesterol, jednak jest też idealnym źródłem lizyny - "pogromcy tłuszczu". Lizyna ginie w temperaturze 92 stopni. Całe jajko gotowane w wodzie osiąga temperaturę 100 stopni. Tu warto podkreślić, że w środku jajko nie osiąga temperatury powyżej 90 stopni, dzięki przestrzeni między błonami, co pozwala na zachowanie działania lizyny.

Według danych Instytutu Żywności i Żywienia tygodniowo, osoby z nieprawidłowym lipidogramem powinny spożywać 2-3 jajka. Dodatkowo, zgodnie z normami Unii Europejskiej każde jajko musi być specjalnie oznakowane. Najlepiej wybierać jajko oznakowane numerem "1" - od kur żyjących na wolnym wybiegu i "0" - z hodowli ekologicznej, karmionych jedynie naturalnymi produktami.

 

Bogaci w nowe informacje o właściwościach odżywczych przysmaku wielkanocnego cieszmy się świętami, czerpmy radość nie tylko z dobrego smaku i wypróbowywania nowych przepisów z jaj, ale również z tradycji z przyozdabiania kurzego owocu coraz to nowszymi technikami dekoracji”.

Jajka faszerowane łososiem

Składniki: 
- 10 jajek
- koper
łosoś
- cytryna
- majonez
- opcjonalnie: kapary

Sposób przygotowania:

Jajka ugotować na twardo i ostudzić. Następnie obrać ze skorupek, przekroić na połówki i wydrążyć żółtka. Te natomiast rozetrzeć widelcem na miazgę. Łososia i koper drobno pokroić, wrzucić do jednej miseczki, skrapić cytryną, wymieszać z majonezem i dekorować wydrążone białka jajek. Opcjonalnie jajka faszerowane łososiem posypujemy kaparami.

 

Jajka faszerowane awokado

Składniki:

- 6 sztuk jaj

- 2 łyżki majonezu

- nieduże awokado

- kiełbasa chorizo

- papryczka chili

- świeża kolendra

- sok z połowy limonki

 

Sposób przygotowania :

Jajka ugotować na twardo i ostudzić. Następnie obrać ze skorupek, przekroić na połówki i wydrążyć żółtka. Te natomiast rozetrzeć widelcem na miazgę. Chili posiekać w drobną kosteczkę. Chorizo pokroić w cienkie paseczki i usmażyć na rozgrzanej patelni na chrupko. Następnie odsączyć z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku. Awokado obrać, przekroić na dwie połówki  i usunąć pestkę. Miąższ wydrążyć stołową łyżką i pokroić w drobną kostkę.

Majonez przełożyć do miseczki, wymieszać z roztartymi żółtkami, sokiem z limonki, chilli, awokado i pokrojoną drobno kolendrą (kilka listków pozostawić do dekoracji). Gotowy farsz nałożyć do połówek wydrążonych jajek. Wierzch jajek posypać paseczkami chrupiącego chorizo i udekorować pozostałymi listkami kolendry. Najlepiej podawaj schłodzone.

 

Comments

  • No comments made yet. Be the first to submit a comment

Leave your comment

Guest sobota, 20 styczeń 2018

Godziny pracy Poradni

poniedziałek, wtorek, czwartek: 14.00 - 17.00

środa, piątek:  nieczynne


Rejestracja telefoniczna pod nr 732 923 718 w godzinach pracy Poradni.

 

Go to top