47

Rozpoczął się nowy rok szkolny, na nowych warunkach, w reżimie sanitarnym. Wielu rodziców obawia się, gdyż okres ten kojarzy się z częstymi, nawracającymi infekcjami u dzieci. Możemy jednak temu przeciwdziałać i odpowiednio wcześniej zmobilizować  układ odpornościowy naszego dziecka do intensywniejszego wysiłku w tym trudnym sezonie.

Jakie składniki diety wpływają na wzmocnienie odporności u dzieci?:

Kontynuuj czytanie
44

Śliwka najprawdopodobniej pochodzi znad Morza Kaspijskiego, gdzie uprawiana była już w starożytności. Po dotarciu do Grecji i Rzymu szybko rozprzestrzeniła się na terenie całej Europy, a na obszary Ameryki Północnej przywieźli ją europejscy kolonizatorzy. Obecnie Stany Zjednoczone są największym producentem śliwek na świecie, a śliwka kalifornijska uznawana jest za najlepszą do suszenia.

Istnieje około 6000 odmian śliwek, natomiast w Polsce najbardziej popularna jest podłużna fioletowa śliwka węgierka, drobna mirabelka i żółty lub zielony renklod.

Różne odmiany śliw owocują od czerwca do końca października i wtedy możemy cieszyć się smakiem świeżych owoców. Popularne przetwory na zimę to dżemy, powidła i kompoty. Przez cały rok możemy kupić w sklepach suszone śliwki, które przechowywane odpowiednio zachowują trwałość przez 18 miesięcy.

Jaka jest wartość odżywcza śliwek?

Kontynuuj czytanie
185

U podstaw każdej wartościowej diety leży sezonowość. Opieranie swojego żywienia na produktach, które w danym momencie są najłatwiej dostępne i najświeższe, a do tego nie muszą pokonywać długiej drogi na linii producent - sklep, to zdecydowanie najlepszy wybór. Na przełomie wiosny i lata targi i bazary wypełniają się po brzegi tym, co rośnie w Polsce o tej porze roku. Wszyscy zapominamy o pomarańczach i kiwi, aby poddać się temu, co trwa tylko chwilę - diecie bogatej w truskawki, szparagi i botwinkę. Jakie produkty warto włączyć do diety i co dzięki nim osiągniemy?

Kontynuuj czytanie
456

 

 

Kilogramy nie biorą się z powietrza, one biorą się z niewiedzy na nasz własny temat. Na temat tego, co nas motywuje, co jest dla nas ważne, gdzie musimy uważać i jak naszym słabościom możemy zaradzić. To proste! A jednak…pomimo powszechnego dostępu do porad dietetycznych tyjemy coraz bardziej…JAK ŻYĆ INACZEJ I JAK JEŚĆ INACZEJ?

Kontynuuj czytanie
256

 

1. Postaw sobie realny cel.
2. Zawsze dokonuj możliwie najlepszego wyboru.
3. Zastanów się, co tak naprawdę Cię motywuje.
4.Nie trzymaj niezdrowej żywności w domu.
5. Nigdy nie podchodź do diety na zasadzie „wszystko albo nic”.
6. Śledź i monitoruj swoje postępy.
7. Bądź świadomy, że zmiana nawyków wymaga czasu.
8. Znajdź najlepszy sposób na siebie.
9. Planuj wcześniej, co zjesz.
10. Prowadź dzienniczek żywienia.

Kontynuuj czytanie
595

Lody dzielimy na dwie kategorie: mleczne (na bazie mleka) i sorbety (na bazie owoców). Tradycyjne lody mleczne wytwarzane są z podstawowych składników, czyli śmietanki i/lub pełnotłustego mleka oraz cukru. Opcjonalnie stosuje się także żółtka i dodatki smakowe. Sorbety zaś zasadniczo wytwarza się z owoców, soków owocowych lub pulpy, cukru oraz wody. Chociaż cukier i śmietana mogą wyglądać jak czerwony znak stop w oczach dietetyka, to taki skład lodów jest spełnionym marzeniem. Kiedy kupujemy lody z budki, zazwyczaj nie mamy dostępu do ich składu. Należy nam się lista alergenów, ale pełny skład w większości przypadków będzie dla nas niedostępny.

Kontynuuj czytanie
681

Gotowe dania w słoiczkach – dla jednych mam to wybawienie, dla innych posiłki niepełnowartościowe. Jak jest naprawdę? Otóż, są plusy i minusy dań słoiczkowych.

Kontynuuj czytanie
624

Cz.3 RĄCZKA CZY ŁYŻECZKA?

Karmienie łyżeczką wydaje się dość naturalne. Kiedy karmisz dziecko łyżeczką, daj mu zobaczyć co się na tej łyżeczce znajduje, jaki ma kolor, konsystencję, zapach. Rzeczy nieznane nie budzą zaufania. Nigdy nie karm dziecka trzymając mu rączki! Dziecko w czasie jedzenia powinno być zadowolone i wolne. Łapanie małych rączek, by nie blokowały dostępu łyżeczki do ust może prowadzić do dyskomfortu dziecka i odmowy jedzenia. To dziecko decyduje, kiedy zjada coś z łyżeczki. Nie ocieraj łyżeczki o usta czy dziąsła, by nakarmić szybciej!

Kontynuuj czytanie
610

Cz.2 ZACZYNAMY!

W najnowszym schemacie rozszerzanie diety dziecka kolejność wprowadzania nowych produktów ma mniejsze znaczenie. Nie musisz sztywno trzymać się kalendarza. Intuicyjnie, sezonowo i biorąc pod uwagę dostępność danego produktu na rynku wprowadzaj go do diety dziecka.

Od czego zaczynamy?

Kontynuuj czytanie
688

Cz.1 W OBLICZU WYZWANIA

Każdy etap w rozwoju dziecka to dla rodzica powód do radości – pierwszy uśmiech, słowo, pierwszy krok. W wielu podobnych sytuacjach jako rodzice występujemy w roli obserwatora, zdajemy się na instynkt dziecka. Jednakże w przypadku podawania pierwszych pokarmów stałych wchodzimy w rolę dyktatora – wydajemy rozkazy i źle reagujemy na odmowę. Ufamy noworodkowi w kwestii apetytu i karmimy go na żądanie, ale kiedy stajemy przed koniecznością rozszerzania diety malucha – zaufanie znika. Nabieramy przekonania, że to my przecież wiemy czy brzuszek dziecka jest teraz głodny. Zewsząd również słyszymy irracjonalne stwierdzenia typu: „zobacz jak wkłada rączki do buzi, na pewno jest głodny”, „ssie paluszki – musisz dać mu jeść”, „jak patrzy na Ciebie – pewnie też chciałby”.

Jak zatem działać?

Kontynuuj czytanie
692

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niemowlęta do 6 miesiąca powinny być karmione wyłącznie pokarmem naturalnym. Jak długo podawać dziecku pierś? Tak długo, jak długo mama i dziecko odczuwają taką potrzebę. Rzeczywistość jest jednak często inna – tylko ok. połowa kobiet po porodzie utwierdza się w swojej decyzji o karmieniu piersią. Dlaczego?

Kontynuuj czytanie
669

Temat ten to źródło wielu mitów i sprzeczności, które mamy słyszą nie tylko od rodziny, ale również od lekarza czy położnej. Według „ekspertów” dieta powinna być lekkostrawna, pozbawiona ostrych i wyrazistych smaków, z wykluczeniem połowy produktów typu nabiał i tak dalej…jaka jest prawda?

Dieta kobiety karmiącej powinna być urozmaicona i zbilansowana oraz zawierać produkty z różnych grup. Powinna być bogata w składniki mineralne i witaminy, pełnowartościowa. Mleko powstaje w kanalikach mlecznych, ze składników pobieranych z krwi mamy.

O czym pamiętać podczas laktacji?

Kontynuuj czytanie
577

26 marca to Międzynarodowy Dzień Szpinaku:) Liście szpinaku kryją w sobie ogromny potencjał, który chroni przed miażdżycą, wspomaga kondycję wzroku, a także pełni istotną rolę w profilaktyce antynowotworowej.

Kontynuuj czytanie
752

Będziesz mamą, towarzyszą Ci skrajne emocje, radość i niepokój. Zastanawiasz się m.in. nad tym jak powinnaś się w tym szczególnym czasie odżywiać, żeby czuć się dobrze i zapewnić jak najlepszy rozwój swojemu maleństwu. Pomogę Ci!:) Jako dietetyk, ale też jako mama, która sama miała wiele wątpliwości. Na funpage’u Poradni pojawiać się będą posty, dotyczące odżywiania i innych problemów o tematyce żywieniowej od momentu ciąży do 1 roku życia maluszka – zapraszam do śledzenia i czytania:)

Kontynuuj czytanie
697

Ocet jabłkowy „zabiera wszelkie zepsucie z człowieka, zmniejsza u niego humory i sprawia, że pokarm przebywa w nim prostą drogę” – tak o tym produkcie mówiła św. Hildegarda z Bingen.

Ocet jest znany i wykorzystywany od kilku tysięcy lat. Hipokrates zalecał swoim pacjentom kurację octową przy wszelkiego rodzaju dolegliwościach dróg oddechowych. Rzymscy legioniści codziennie pili roztwór wody z octem jabłkowym w celach dezynfekcyjnych – po napoju octowym nie odczuwali potrzeby picia płynów. Jakie jeszcze właściwości posiada ocet jabłkowy?

Kontynuuj czytanie
658

Nadchodzi wiosna, a wraz z nią wiosenne przesilenie. Nasz organizm domaga się uzupełnienia witamin i minerałów w ich najlepszej – naturalnej postaci. Część osób z utęsknieniem czeka na sklepowe nowalijki. Czy jednak warto?

Kontynuuj czytanie
607

O tej porze roku stawiamy na lekkie, zielone jedzenie, które w naturalny sposób oczyszcza organizm, a twojemu ciału i urodzie przywróci świeżość i energię po długiej zimie. Jedz zatem:

Kontynuuj czytanie
633

Nowy Rok to nowe nadzieje i przeświadczenie, że można wszystko zacząć od nowa. Większość z nas zatem robi postanowienia noworoczne. Niestety, jak wskazują statystyki, jedynie 8% osób osiągnie sukces na tym polu. Dlaczego tak się dzieje i jak z sukcesem zrealizować chociażby te dotyczące odchudzania?

Kontynuuj czytanie
707

Jak Wasza forma po wakacjach? Planujecie wprowadzenie zmian w żywieniu, bo samopoczucie i sylwetka ucierpiały przez wakacyjne szaleństwa? Podpowiadam jak uniknąć błędów żywieniowych i mądrze rozpocząć odchudzanie:

Kontynuuj czytanie
741

·        Nadchodzi czas wakacyjny, urlopowy. Dla wielu to czas wyjazdów, odpoczynku. Zastanawiasz się co zabrać ze sobą w podróż, planujesz, organizujesz. A co z jedzeniem? Podróże sprzyjają złym nawykom żywieniowym. Zamiast szpikować organizm chemią, cukrem i pustymi kaloriami zaplanuj wcześniej zdrowe, lekkostrawne, sycące i smaczne posiłki na drogę.

 

Jak się zorganizować i co jeść?

Kontynuuj czytanie
Go to top
PORADNIA DIETETYCZNA DIETOLINIA PRZYJAZNA DZIECIOM     ZAPRASZAM!